Seleccionar página

Des d’aquesta setmana es pot trobar a les principals llibreries del país l’obra Història de la Publicitat de Catalunya, un llibre de referència sobre la història de la publicitat del nostre país i on els millors experts del sector fan un anàlisi sobre l’evolució d’aquesta disciplina des dels seus inicis fins a l’actualitat.

Carolina Serra, directora editorial de l’obra i autora del primer capítol, explica que “La Història de la publicitat de Catalunya neix amb la voluntat d’analitzar els gairebé cent cinquanta anys de publicitat del país i de posar en valor l’important paper que el territori català ha tingut en el desenvolupament de l’activitat. Aquestes pàgines permeten emmirallar la història de la publicitat de Catalunya amb la història de la publicitat europea i mundial, i evidencien que el patrimoni publicitari català és d’una riquesa incalculable”.

L’obra, rigorosa i divulgativa, està signada per més d’una vintena d’autors -acadèmics i professionals-. Destaquen noms com: Cristina Martorell, Lluís Basat, Àngel Casas, Núria Riquelme, Joaquín Lorente, Raquel Pelta o Raúl Eguizábal o José Ángel Abancéns.

Ens palu celebrar aquesta iniciativa i ens plau per partida doble. D’una banda, perquè cal fer un gran esforç perquè la història es mantingui viva, especialment en l’àmbit publicitari. A Roldós Media en som plenament conscients i no ens cansem de lluitar perquè així sigui, fet que ens porta a l’altre motiu de celebració. Sí, la directora de editorial de l’obra és col•laboradora de l’agència, i descendent del fundador de la mateixa; és la seva rebesneta! A més, l’agència ha participat amb la donació de material i amb la cessió de dades i altra informació. Dos motius per poder garantir que estem d’enhorabona.

Al llarg d’aquests dies, molts mitjans i entitats s’estan fent ressó de tan meravellosa notícia:

En quant als detalls de l’obra, direm que ha estat editada en dos volums que sumen més de 600 pàgines profusament il·lustrades, i en les què es narra la història de la publicitat a Catalunya, un país que s’ha caracteritzat per ser tota una potència publicitària, tant des dels inicis de la professió a mitjan segle XIX com durant el boom creatiu que es va viure després del franquisme. En cert moment, de fet, només els millors anuncis que es feien a Anglaterra i els Estats Units superaven els que es generaven des de les agències catalanes. Per primera vegada, una obra feta per experts i professionals del sector recull tota la història de la pràctica publicitària al nostre país. Una obra rigorosa i divulgativa, pensada per a tots els públics, que es divideix en dos volums curosament editats i que contenen centenars d’imatges i il·lustracions.

El primer volum comença explicant els inicis de la professió, a mitjan segle XIX, un període en què la publicitat va anar prenent forma al voltant de l’expansió de la premsa escrita. També s’hi explica la relació entre modernisme i el cartellisme publicitari, els inicis de l’associacionisme dins del sector, la primera publicitat a la ràdio o l’ús de propaganda durant la Guerra Civil.

El segon volum arrenca amb la gran revolució de la televisió i conté capítols que expliquen el boom creatiu dels anys seixanta, amb epicentre a Barcelona, així com el fort impacte dels Jocs Olímpics (pensats com una gran campanya de promoció de la ciutat i del país). Els darrers capítols expliquen la difusió d’internet i arriben fins a l’actualitat, amb l’emergència de les xarxes socials i els nous llenguatges publicitaris del segle XXI.

Si voleu fer-hi un cop d’ull, ho podeu fer al web de l’obra.